Web en Mobile Apps - Onze werkwijze

Gestructureerd: van idee tot volledig doordachte software

Een goed doordacht en werkend staaltje software komt niet kant-en-klaar uit de lucht vallen. Er gaat een grondige voorbereiding aan vooraf waarin belangrijke keuzes worden gemaakt. In het begin gaat het vooral om een gevoel krijgen wat de klant zelf voor ogen heeft. Daarna onderzoeken we hoe we de gewenste functionaliteiten het efficiëntste kunnen uitstippelen, ontwerpen en ten slotte vormgeven. Er komt dus veel bij kijken en elke optie of keuze beïnvloedt een andere. Om de bekende bomen door het bos te kunnen blijven zien hebben we structuur in het proces gebracht, van begin tot eind. We hebben het proces ingedeeld in een aantal duidelijke fases:


1. Aftastende fase

We noteren de kernpunten en tasten af wat de bedoeling is van de software. We stellen tijdens deze fase veel vragen. Voornamelijk over het bedrijf, de opdrachtgever, hun klanten en de mensen die met de software zullen gaan werken. Des te beter we begrijpen met wie we te maken hebben, des te beter we een software project kunnen uitstippelen die echt aan de wensen van de klant voldoet.

2. Informatie aanleveren

We vragen vervolgens zo veel mogelijk informatie betreffende de processen die in de software moeten worden opgenomen. Als er eerdere versies van de software inzichtelijk zijn is dat reuze behulpzaam. Ook huisstijlen, logo’s, en afbeeldingen die zullen worden gebruikt komen aan bod. Dit helpt ons allemaal bij het uitstippelen van het concept. Tijdens deze fase zullen er wederom veel vragen worden gesteld.

3. Conceptfase

We presenteren een concept, die als het goed is voldoet aan alle wensen.

4. Ontwerp structuur, functionaliteit en navigatie

Wanneer het concept rond is stippelen we uit hoe we de gewenste informatie groeperen en in de software onderbrengen. Feitelijk plannen we hierbij welke pagina’s er in de software zullen worden geplaatst. Bij deze fase stippelen we voor elke pagina de ruwe inhoud en functionaliteit uit..

5. Ontwerp frontend

Wanneer het structurele ontwerp rond is gaan we aan de slag met het ontwerpen van het grafische frontend concept. Indien de software in een publiekelijke website geïnteregreed wordt, dan nemen we dat mee in deze fase.

6. Productie en interne test

Tijdens deze fase werken we de onderdelen van de software uit. De software draait nog niet openlijk beschikbaar op het internet, maar op een interne afgeschermde ontwikkelserver. We testen de software eerst zelf, voordat we de software ter test aan de opdrachtgever aanbieden.

Het intellectuele eigendomsrecht op de broncode van software dat voor de opdrachtgever wordt geschreven behoort toe aan ivin, tenzij dit schriftelijk van te voren anders is overeengekomen.

7. Test door opdrachtgever

Wanneer de software gereed en getest is door ivin, zetten we de software over op een testserver die enkel door de opdrachtgever is te benaderen. We geven de opdrachtgever tegelijkertijd toegang tot ons bugtrack systeem, waarin de opdrachtgever bugs en nieuwe wensen kan aangeven en later ook kan meekijken naar de status van nieuw uit te voeren wensen. Het bugtrack systeem dienst als centraal comunicatiesysteem voor alle wijzigingen, bugs ennieuwe wensen aan het software systeem. Indien er problemen worden geconstateerd door de opdrachtgever lossen we deze in nauw overleg op.

8. Oplevering en beheer

Wanneer de opdrachtgever geen bugs of problemen treft en de software vrij geeft, dan zetten we de software over op een van onze productieservers op het internet. Om de hoge beschikbaarheid en continue goede werking van deze software veilig te stellen publiceren we deze software enkel op onze eigen systemen, tenzij dit schriftelijk tijdens de opdrachtbespreking is overeengekomen. We overhandigen vervolgens de sleutels tot het definitieve product. We maken dan afspraken over het onderhoud.

9. Nieuwe versies en bugafhandelingen

Nadat de software in productie is genomen op de productieserver is het altijd mogelijk dat er toch nog bugs aan het licht komen of er worden nieuwe wensen of optimalisaties bedacht, die in de software moet worden doorgevoerd. Bugs lossen we altijd op binnen onze standaard garantietermijn, mits de software draait op onze eigen productieservers. Nieuwe software wensen worden besproken en uiteindelijk via een offerte aangeboden aan de opdrachtgever.  

 

Interesse gekregen?   Een plan bespreken?   Heb je een vraag?  

Neem gewoon contact met ons op.  Bel 0255 540020. We staan je heel graag te woord!